Tuesday 22 November 2016

Benar atau sekadar kepercayaan

Bismillah..

Assalamualaikum wm wb.

Hari nie nak tanya pendapat korang sikit.. tapi sebelum tu Kita bercerita dulu. Kalau tak, tak nampak pulak sebab persoalan yang timbul..

Subuh2 hari lagi aku dah mula kan perjalanan kehidupan harian. Hantar anak ke sekolah. Kemudian terus ke pekan untuk naik bas ke destinasi lain pulak.

Baru separuh jalan, dapat panggilan dari pihak sekolah suruh datang ambil anak sebab sesi hari nie di batalkan sebab... Wallahuallam.

Aku terus bergegas turun dari bas. Dah turun, Baru perasan, tempat tu amat terpencil. Tapi aku terpaksa tunggu bas lain pulak untuk berpatah balik. Beberapa orang yang lalu disitu memandang aku macam nak ditelannya. Aku terpaksa tunjuk muka berani walaupun hati dah kecut.

Sebaik bas sampai, aku terus naik. Dah tak pandang kiri Kanan dah. Sampai saja ke pekan, Baru aku tau, bas tu tak masuk ke dalam... Hadoi.. menapak lah nampak nya.

Dalam berjalan tu.. terpaksa pula harung kawasan limpahan air kumbahan. Allahuakhbar.. Sabar je lah. Demi anak. Aku redah juga.

Sesampai depan sekolah, anak aku dah tercegat depan pondok Pak guard. Alhamdulillah.. lapang rasa hati. Aku terus bawa dia balik. Ingat nak sambung balik perjalanan, tapi Mak aku pulak memekak. Dia kata "kalau dah keluar, ada halangan & terpaksa pusing balik, itu petanda ada perkara yang tak elok akan terjadi. Baik jangan keluar dah".

Betul ke? Aku dah naik pening. Kalau keluar, Mak cakap tak elok. Tapi kalau tak keluar, kerja aku terbantut. Yang mana satu nie. Atau tu semua kepercayaan karut semata mata?

Apa pendapat korang? Betul ke apa yang Mak aku cakap? Atau itu hanya kepercayaan kuno yang dah tak boleh diterima pakai pada zaman sekarang.

Hai... Pening...pening...

1 comment:

  1. Dah baca, thnx for sharing. If tanya saya, saya pun takkan keluar. Bkn sbb nk caya sgt ttg tu tp sbb nak taat dgn mak. Bila dah taat kat mak, Allah akn turunkan rezeki utk kita dr mana² arah yg kita tak sangka.
    Everthing happens for a reason. Kak Q.

    ReplyDelete